KLANT
Alpro

CASE
Alpro B2B Cashback actie

WERKZAAMHEDEN

  • Geld-terug-actie opzetten
  • Branded cashback platform
  • Controle & afhandeling cashbacks
  • E-mail marketing

Tijdens de COVID-19-pandemie zaten veel koffiebars letterlijk en figuurlijk dicht. Alpro zag dat hun trouwe klanten, barista’s, ondernemers en koffietentjes door heel Nederland, in zwaar weer verkeerden. Tijd voor actie! Geen standaard kortingsactie, maar een sympathiek gebaar dat wérkt: een volledige cashback op Alpro Barista For Professionals. Voor Rocketing het startschot voor een slimme B2B cashbackcampagne die de doelgroep raakte én de rotatie bij groothandels opnieuw aanwakkerde.

Het eerste rondje is van Alpro

Koffiebars konden eenvoudig een bestelling Alpro Barista-producten doen bij hun eigen groothandel. En vervolgens het aankoopbedrag terugvragen via een branded cashbackplatform. De actie gold voor vier plantaardige varianten: Oat, Coconut, Soya en Almond. Het eerste rondje was van Alpro.

Het Rocketing Cashback Platform

Via het Rocketing Cashback Platform kon iedere koffiezaak hun kassabon uploaden, waarna wij de aanvraag controleerden, fraude uitsloten, de betaling verwerkten en Alpro van wekelijkse updates voorzagen. Alles GDPR-proof en in lijn met de guidelines van Alpro. Van validatie en fraudechecks en van uitbetaling tot wekelijkse updates: Rocketing regelde het.

Alpro Barista Cashback

Volledig in stijl. Volledig in control.

Omdat het hier ging om een sympathiek gebaar, moest de uitvoering tot in de puntjes kloppen. Rocketing leverde binnen een week een volledig opgemaakt cashbackplatform in de herkenbare Alpro-look. Inclusief fonts, kleuren en fotografie. Ook de mailings, receptinspiratie en opt-in flow voor dataverzameling sloten hier naadloos op aan. Eén ecosysteem, één consistente merkervaring.

Persoonlijk, schaalbaar en meetbaar

De buitendienst van Alpro startte met een persoonlijke benadering van 300 geselecteerde koffiezaken. Rocketing nam het stokje over met een schaalbare e-mailflow: gepersonaliseerde uitleg, unieke actielinks en aanvullende inspiratie in de vorm van baristarecepten. Met toestemming verzamelden we klantdata waarmee Alpro ook na de actie in contact bleef met geïnteresseerde koffiezaken.

Complexiteit? Geen probleem!

Deelnemers mochten meerdere smaken aanvragen, verspreid over maximaal vijf trays per vestiging. Dat betekende: meerdere aanvragen per klant, met controle op herkomst, wholesaler, productvariant én volume. Dankzij ons slimme platform hadden we realtime inzicht in welke koffiezaak wat, waar en wanneer claimde. En minstens zo belangrijk: wie niét.

Het Resultaat

De cashbackactie leverde niet alleen een golf van positieve reacties op, maar ook strategisch waardevolle inzichten. Verspreid via 11 groothandels claimden koffiebars massaal hun gratis Alpro Barista-producten. Dankzij het platform verzamelde Alpro direct data over productvoorkeuren, klantgedrag en regionale verschillen. De actie leidde tot een uitzonderlijk hoog opt-in percentage en versterkte de relatie tussen Alpro en haar professionele klanten. De reacties van barista’s waren unaniem positief: de actie werd gezien als een sympathiek en waardevol gebaar, precies op het juiste moment.

  • Deelnames verspreid via 11 landelijke groothandels
  • Inzicht in voorkeuren per smaak, klanttype én regio
  • Zeer hoog opt-in percentage onder koffiezaken
  • Waardevolle klantdata voor retargeting en follow-up
  • Enthousiaste reacties van barista’s door heel Nederland

Klaar voor jouw merk?

Of je nu direct sales wilt stimuleren of merkvoorkeur opbouwen in de horeca, retail of FMCG. Een doordachte cashbackcampagne werkt. Zéker als deze persoonlijk aanvoelt, perfect in je huisstijl is uitgevoerd én ondersteund wordt door slimme technologie. Benieuwd hoe jouw merk scoort met de juiste insteek?

Challenge us. Rocketing denkt, bouwt én regelt het.

Kom maar op!